Case Number: 2200423/2010

MS

THE EMPLOYMENT TRIBUNALS

BETWEEN
Claimant AND Respondents
Ms M O'Reilly (1) British Broadcasting Corporation
(2) Bristol Magazines Ltd

JUDGMENT OF THE EMPLOYMENT TRIBUNAL

HELD AT: London Central ON: 4-19 November 2010
EMPLOYMENT JUDGE: MrJ Tayler MEMBERS: Lady A Sedley

Mr J Carroll
Appearances

For the Claimant: Ms H Williams, Queen’s Counseal
For the Respondent:; Mr J Galbraith-Martin, Counsel

JUDGMENT

The unanimous judgment of the Tribunal is that:

()] The First Respondent subjected the Claimant to direct age discrimination
and age victimisation.

(i)  The Second Respondent subjected the Claimant to age victimisation.

y =

EMPLOYMENT JUDGE _

JUDGMENT SIGNED BY EMPLOYMENT JUDGE ON




Case Numbher: 2200423/2010

MS
THE EMPLOYMENT TRIBUNALS
BETWEEN
Claimant AND Respondents
Ms M O'Reilly (1) British Broadcéstin Corporation

(2) Bristol Magazines Ltd

Date of Hearing: 4-19 November 2010

REASONS OF THE EMPLOYMENT TRIBUNAL

introduction

1. By a Claim Form receivad by the Empioyment Tribunal on 25 January 2010 the
Claimant brought complaints of direct age discrimination, age victimisation,
direct sex discrimination and sex victimisation against the First Respondent.

2. A Case Management Discussion was held on 12 April 2010. I granted
permission for the Claimant to amend her claim against the First Respondent to
include indirect age and indirect sex discrimination.

3. Subsequently, the parties agreed that any claim related to Countryfile Magazine
should lie against the Second Respondent. On 3 November 2010 Employment
Judge Lewzey ordered, by consent, that the Second Respondent be joined to
the claim.

4. A finalisad version of the list of issues was agreed between the parties, shortly
before the hearing, which is attached as Annex 1.

5. At the outset of the hearing we granted permission for an amendment of the
Response so that it be treated as made on behalf of both the first and second
Respondents to deal with the allegation that the Claimant was not given any
further work for Countryfile Magazine,



Case Number: 2200423/2010

Evidence

The Claimant gave evidence to us from a primary witness statement and a
supplementary witness statement. On her behalf she called Charlotte Smith, a
former presenter on Countryfile and various BBC radio programs.

On behalf of the Respondent we heard from:
7.1. Mohit Bakaya — Commissioning Editor, Specialist Factual, Radio 4

7.2.  Andrew Thorman — Head of Rural Affairs (Audio, Music and Factual) and
Head of Audio and Music Production (Birmingham)

7.3. Jay Hunt — Controller of BBC1 at the material times
7.4.  Liam Keelan — Controller, BBC Daytime

7.5. Teresa Bogan — Series Producer — at the relevant time Series Producer
for Countryfile

7.6.  Lucy Lunt — Senior Producer for Audio and Music Factual

7.7.  Amanda Queiroz — Production Executive for BBC Audio and Music
Division

7.8. Maggie Ayre — Producer for Radio 4, Audio and Music Division

7.9.  Stephen Peacock - Executive Producer for Audio and Music (Factual),
Birmingham

7.10. David Ross — Editor, Radio Current Affairs, Manchester
7.11. Cavan Scott — Editor of Countryfile Magazine at the relevant time
7.12, Mark Damazer — Formerly Controller of Radio 4 and Radio 7

The witnesses gave their evidence from written witness statements. They were
subject to cross-examination, questioning by the Tribuna! and, where
appropriate, re-examination.

We were provided with an agreed bundle of documents, to which a number of
additional documents were added by congent during the course of the hearing.
References to page numbers in this Judgment are to the page numbers in the
agreed bundle. In addition, we were provided with four DVDs which included
extracts from the daytime and evening versions of Countryfile.



10.

11.

12.

13,

14,

15.

16,

17,

18.

19.

20.

21.

Case Number: 2200423/2010

In this Judgment we start by setting out our primary findings of fact and then
give our analysis of the law. When considering the application of the law to the
facts we reach conclusions on certain disputed factual issues and draw
inferences from our primary findings of fact where wa consider it appropriate,

Findings of Fact
The Claimant commenced work for the BBC in 1982,

In 1989 the BBC began the broadcast of the television rural affairs magazine
programme, Countryfile, It covers rurai and farming issues; including journalistic
and mors light-hearted segments.

One of the original presenters wasg John Craven; who was well known for his
role on the children’s television Nnews programme, Newsround.

In 1998 or 1999 Charlotte Smith started working on Countryfila.

In 2000 the Claimant startad working on the early morning specialist farming
programme on Radie 4, Farming Today.

In 2001 the Claimant, Ben Fogle and Adam Henson started working on
Countryfile,

In 2004 the BBC broadcast an edition of Countryfile, presented by the Claimant,

investigating over-fishing off the coast of Wast Africa. It won the Foreign Press
Award, Royal Television Society Award and British Environment Media Award.

On 1 April 2004 the Claimant started working on the Radio 4 environmental
documentary series, Costing the Earth. Initially, she presented one or two
proagrammes in each six episode series.

On 7 March 2005 Mr Thorman sent an e-mail to the Claimant congratulating her
on her programme titled Birds of a Feather, stating(p122):

“A big thank you for all your hard work, dedication and commitment which
gave us a very strong UK exclusive angle on this running story. 1 heard
and saw much of the coverage which was in no small part down to you.”

This indicates the high regard in which the Claimant was haid by Mr Thorman at
the time.

In or about January or February 2006 Ms Ayre started working as Series
Producer for Costing the Earth. The Claimant was presenting approximate three
episodes per series.



22,

23.

24,

25.

286.

27.

28.
29,

30,

Case Number: 2200423/2010

On 20 June 2006 the Claimant presented her first episode of File on 4 on the
subject of “Farmers”. File on 4 is a highly prestigious radio documentary series,
The team spend approximately one month investigating the stories.

On 24 March 2006 the editor of the Radio 4 early afternoon series Woman's
Hour, Gill Burridge, sent an a-mail to Mr Thorman asking about the possible
availability of the Claimant to cover for Janni Murray; asking (p125):

“Would she take on board the broad range of subjects and tone we ars
looking for? Any advice gratefully received.”

Mr Thorman responded:'
“She’d be great’.

On 5 July 2006 Mr Thorman wrote to Mr Peacock in relation to the ‘Milk bung”
story; asking (p126):

‘ can see if we can get a bit of extra dosh out of AQ to let Miriam loose”,

This was a reference to the Claimant, and is further indication of the Mr
Thorman’s good opinion of her,

In August 2006 there were exchanges of a-mails between Mr Thorman and Mr
Ross about the availability of the Claimant to present a further episode of File on
4, raising the concern that it woyld interfere with her work on Farming Today.
The Claimant subsequently left Farming Today and concentrated her efforts on
Countryfite.

In 2008 Juliette Morris started working for Countryfile.

On 12 October 2006 the Claimant was asked to present Woman’'s Hour for g
number of woeks.

On 4 December 2006 Mr Thorman sent an e-mail to Chris Impey, who was then
the Producer of Farming Today, asking (p129):

“How about antering Miriam for the Speech Broadcaster of the Year in
this year's Sony's? She presents Farming Today This Week, Costing the
Earth, Woman's Hour, File on Four and Pick of the Week ..,

Could you have a ook at the category and puil together an entry”



31,

32,

33.

34.

35.

36.

37,

Case Number: 2200423/2010

Mr Impey replied:

“Will do, Some good CTE progs, the great File on Four, tenacious on
FTTW and showing her versatility and warmth on Woman's Hour”

The Sony Awards are the most prestigious awards in Radio. The proposal to
enter the Claimant as Speech Broadcaster of the Year showed that Mr Thorman
thought very highly her,

From 2007 onward Ms Ayre had some concerns about the Claimant's availability
and enthusiasm for Costing the Earth. The Claimant was unhappy with the time
commitment and the relatively low fee that she received for the programme,
However, having discussed the matier with the Claimant, Ms Ayre wrote to Mr
Thorman on 14 June 2007 in the following terms (p263):

“Just chatted to Miriam about CTE over the summer. She’s wholly
committed and also willing to do an extra programme to account for
Tom’s absence plus possibly using another presenter. ¢'d be happy with
that option”

However, in August 2007 there was an occasion when the Claimant was unabie
to present an edition of Costing the Earth that she had been scheduled to do; as
a result of which Ms Smith covered. Ms Ayre wrote to Mr Thorman on 13
August 2007 stating (p264);

‘| am not sure if Steve has mentioned to you — that we have had to use
Charlotte Smith on one of the programmes to replace Miriam who was
uncertain about avaiiability. Charlotte ig working with Anne-Marie on the
flooding programme”

Mr Thorman replied (p264):

“Hi, yes he did.  think we may have to revisit the question of presenters
once this series is done and dusted. | am aware of how much of a
headache this has been for you”

In the summer of 2007 there was some friction between Ms Ayre and the
Claimant as to her availability for Costing the Earth. However, later in the
summer a meeting took place between the Claimant, Ms Ayra and Mr Peacock
at which it was agreed that the Claimant would reduce har commitment to two
Costing the Earth programmes per series, The Claimant did this with the
intention of ensuring that her engagements would not clash.

In October 2007 Countryfile Magazine was launched.



38.

39.

40.

41.

42.

43,

44,

43,

46.

Case Number: 2200423/2010

In November 2007 an episode of Countryfile was presented by the Claimant
which included a feature on the endangered Bluefin Tuna. This episode was
runner up for the Foreign Press Award.

In November 2007 the Claimant commenced writing for Countryfile Magazine:
producing a series on Green Heroes that ran for approximately a year,

On 11 March 2008 Ms Ayre sent an ¢-mail to Mr Thorman asking if he had
spoken to the Claimant about her availability/willingness to do the next saries of
Costing the Earth. Mr Thorman replied (p265):

“l had a long chat with her post wind. She was very receptive (and
Supportive of you) and up for doing more so fee! free to ask. 1just hope
she took on board everything | said. | am sure she will I'd say 60/40 split
with Tom.. But if she can’t or isn't available or not interested then at least
we have asked and | would be happy for Tom to do as many as poss.”

This indicates that there was some continuing concern about the Claimant's
commitment to Costing the Earth, but that she was to remain as one of the main
presenters.

In the spring of 2008 a decision was taken to increase the number of episodes
of Costing the Earth from 6 to 8 per series, with effect from April 2009.

In May 2008 Ms Hunt returned to the BBC, after a short period working for
Channel 5, in the role of Controller of BBC1.

In the summer of 2008 Mr Thorman and Ms Hunt had a number of telephone
conversations, and a meeting in London, during which they considered the
possibility of moving Countryfile from its daytime slot on Sunday to an early
evening slot on Sunday, during primetime. The viewing figures for Countryfile
were extremely good and it was hoped that it might move successfully to a
primetime slot and attract a substantially larger audience. The key factual
issues in this case tum on when, by whom and on what grounds the decision
was taken as to who would be the presenters of the new peak time programme.

In outline, it is the Respondents’ contention that a set of criteria were devised
and then applied to the existing presenters, as a resuit of which the Claimant
and a number of her colleagues did not ‘move forward” to the new primetime
programme. The Respondent contends that the principal criterion was that the
presenter must have network experience so as to make him or her familiar to a
primetime audience. Itis the Claimant's case that no such criteria were applied
and that decisions were taken on an impressionistic basis. We shall return in
our analysis to when, by whom, and on what basis the decision was taken,

In deciding to move Countryfile from a daytime to evening slot, a decision was
also taken that the daytime siot shouid be filled by a new programme that would



47.

48,

48,

50.

51.

52.

53

54.

Case Number: 2200423/2010

include archive footage from Countryfile, linked together by new pieces. This
was eventually called Country Tracks.

On 4 September 2008 Costing the Earth won the IVCA Clarion Award for best
Radio Environment Programme; as a result of which Mr Thorman sent an e-
mail setting out his congratulations (p267):

“Congratulations to Costing the Earth and especially Maggie Ayre, Tom
Heap and Miriam O’Reilly but aiso to the team support they received for
chalking up yet another top environmental award”

On 26 September 2008 Helen Foulkes, Executive Producer, Daytime and
Factual Formats, sent a proposal for the replacernent programme for the
daytime siot for Countryfile that was then called Countryfile Tracks. She
referred to the fact that Mr Keelan the Controller of BBC1 daytime, liked the
proposal. She suggested presenters including Ben Fogle, Tom Heap and Ellie
Harrison.

On 9 October 2008 the BBC expenses policy was amended, which clarified that
the channel would not pay for Christrnas gifts or champagne under any
circumstances. This explains why the Claimant was not thereaftsr sent such
gifts by Mr Thorman (p191C-E and p138A).

On the same day, Tom Heap, who was now the primary presenter for Costing
the Earth, sent an e-mail to Ms Ayre suggesting a programme on Biomass
Heating (p267A-B + p281).

In Octaber 2008 Mr Bakaya commissioned a File on 4 programme, that was to
be presented by the Claimant, called Trading on HIV.

On 20 October 2008 Helen Foulkes sent an e-mail to Mr Thorman raising the
question of presenters for the replacement programme for the daytime slot
previously filled by Countryfile. The programme was now called Country Tracks.
She suggested that Mr Fogle was likely to be the main presenter and that Adam
Henson might be used as an Occasional substitute. It is clear that by early
November 2008 a decision had bean taken to replace a number of the
presenters of Countryfile,

On 7 Novernber 2008 Mr Thorman sent an e-mail to Teresa Bogan, under the
subject heading Countryfile presenters, stating(p140):

“‘Here is a shortlist of possibles | have been able to pull together. Let me
know what you think, | must respond by Monday pm Any others?”

The e-mail set out a number of possible presenters. Mr Thorman did not suggest
that the proposed presenters had been picked by the application of any
particular criteria, Ms Bogan, in her oral evidence, stated that she had not been



55.

58.

57.

Case Number: 2200423/2010

told that specific criteria had been applied. Ms Bogan responded that day stating
(p140):

“Can | get back to you on Monday morning? | know some of them but not
all - and t am on my own today. | can probably think of a few others but
need to do a bit of research”

Ms Bogan returned to the subject in an e-mail to Mr Thorman on 10 November
2008, in which she stated (p140A);

“Here are some thoughts on some additional ethnic talent.

Re: the list you sent over to me — | am familiar with some of them but not
all so I'd need to order Up same of their stuff to get a proper feel (several
of the internet show reels aren't working at the moment). Do you want
me 10 do that or would | be wasting my time (ie is Jay just gonna pick
someone)??77”

It is clear that Ms Bogan had either been toid, or had inferred from the ethinic
origins of the possible presenters on the list put forward by Mr Thorman, that
they were seeking new presenters who were of an ethnic minority. It is also clear
that she did not know of some of the names that had been put forward by

Mr Thorman and was not familiar with their work as a result of any primetime
profila that they might already have. In har e-mail she does not make reference
to any criteria that she had applied in making her proposals. She was under the
impression that Ms Hunt wouid play a significant role in choosing the new

‘presenters.

On 13 November 2008 Mr Thorman sent an e-mail to Michaela Strachan, who
was an occasional presenter on Countryfile, informing her of changes to the
presenter line up. Ms Strachan, whose date of birth Is 7 April 1966, was at that
time 42. In the e-mail Mr Thorman said (p145):

“Hi Michaela,

| was hoping fo see you in person to let you know that some pretty major
changes are being considered by the controller of BBC One — Jay Hunt -
for Countryfile.

Nothing has been agreed yet but if it goes ahead then it will have an
impact on our relationship. You have had a long and very productive
relationship with us and, aithough | would like to consider continuing to
use you, there may be fewer opportunities — if any — going forward.

Jay is keen to build a more regular team of faces who would become
much mare associated with the brand than you have been able to be,



28.

89.

60.

61,

62.

Case Number: 2200423/2010

At this stage nothing is being made public - for the simply reason that
nothing has been signed off by Jay. If it does happen it won't be untii
April next year,”

Itis clear that Mr Thorman wag placing emphasis on the extent of the
involvement of Ms Hunt in selecting presenters for Countryfile. Ms Strachan
was only an occasional presenter for Countryfile, by this time having moved to

On 13 November 2008 Mr Thorman sent an e-mail to Ms Hunt updating her on
the conversation with Mr Fogle, stating (p141):

“ have - after several attempts — managed to speak to Ban Fogie. | had
already agreed and discussed what | was going to say with his agent
Hilary.

| told him that we were having to build a much more regular team to front
the proposition and that, while we loved him to bits, this hadn’t been his
preferred option to date. However here was an opportunity to become
the face of the new daytime show. It would require less of a commitment
but would provide much more exposure than he was currently getting or
committing to with Countryfile.

Hilary then rang to say ha felt devastated but she also told me that |
couldn’t have said anything else and was perfectly understanding.

Moving on — I have said much the same to Michaela Strachan (tho only
by e-mait as she’s been in SA) and have kept JC fully in the loop. He
says there’s a lot for him to consider. He does get it though.

I am seeing Katie Knapman next week along with Sanjida”

In both the e-mail about the convarsation with Mr Fogle and that sent to Ms
Strachan, Mr Thorman referred to building a much more regular team, rather
than the application of ¢riterion which required network experience that would
make the presenters familiar to a primetime audience.

Katie Knapman was under consideration as a new presenter for Countryiile. She
Subsequently joined the show. Ms Knapman had experience presenting the
Holiday Programme and Tomorrow's World, but had been living in Hong Kong



63.

64.

65,

66.

67.

68.

Case Number: 2200423/2010

for the previous three years bringing up her children and did not have current
network exposure that would make her familiar to a primetime audience.
Ms Knapman was born on 22 Qctober 1972, she was 36.

The reference to Sanjida was to Dr Sanjida O’'Conneli who was considered for
Countryfile, but not chosen. Ms Hunt responded (p141):

“Thanks for thig, | am very grateful to you for handling it so well”
To which Mr Thorman replied (p141):
“I still think they'l winge to you!

Re Elle - not sure ~ but definitely worth a closer look. Also Emma
Masingale (from the same stable, so to speak) less TV experience tho.
Fli do some digging.

Julia B keaps texting me but her sister (her agent) wants silly money. Wil
get there if she is genuinely keen.

The reference to Ellie was to Ellie Harrison who had some experience as a
contributor to the One Show but did not have the level of natwork exposure that
would make her familiar to a primetime audience. Her date of birth was 17
November 1977; she was 30,

The reference to Julia B was to Julia Bradbury who had extensive primetime,
experionce having presented Watchdog, Wainwright's Walks and a number of
other network programmes. Her date of birth was 24 July 1970, she was 38.
Subsequently, she was to bacome one of the two main presenters for evening
Countryfile.

On 14 November 2008 Mr Thorman had a conversation with the Claimant in
which he informed her that she was no longer going to be one of the presenters
of Countryfile. The Claimant was born on 19 February 1957; she was 51 at that
date,

In the ET3 Response the maiter is dealt with at paragraph 14 as follows {p23):

"It is acknowledged that in November 2008 Mr Thorman informed the
Claimant that Countryfile was moving to a primetime viewing siot in the
broadcast schedule. The announcement was not mads to the Claimant
alone but to all of the Countryfile production team and its presenters and
reporters. All of the Countryfile presenters were told that the programme
would be losing some of its best known and well loved faces.”

10



69,

70,

71.

72,

73.

74,

Case Number: 2200423/2010

It was not suggested that the Claimant was informed that particular criteria had
been applied to her.

Mr Thorman, in his witness statement, deals with the matter differently. At
paragraph 46 he states:

“In November 2008 | explained individually to each of the Countryfile
team members (including Miriam) that the programme was moving to a
new primetime slot. Miriam knew that | had been championing this for a
while and it did not come as a surprise 1o her, | explained to her that the
programme was moving and that | was s0rry to say that she would not be
moving along with the show, as the channel wanted us to use presenters
who had more experience of presenting on network television shows and
who had bigger profiles.”

This requirement for experience at presenting on network television shows and
for big profiles is not one referred to in the ET3 Response or in the
contemporaneous e-mail exchanges,

The Claimant, by contrast, says this of the conversation, at paragraph 35 of her
witness statement:

“Andrew Thorman did not explain why | was not going to be working on
the new show, excapt to say that the Network wanted to ‘refresh’ the
presenter line-up. | asked who else was being dropped, and he said we
would be losing some familiar and well loved faces, but he would not give
me the names.”

familiar and weil loved faces. We prefer the account of the Claimant and accept
that reference was made to refreshing the presenter line up, rather than to a
requiremnent for presenters who had experience of presenting on network
television shows and had bigger profiles. That fits with the lack of any referance
to the criteria in the contemporaneous documents.

That day, the Claimant and Ms Bogan exchanged e-mails about her removal
from Countryfile. The Claimant stated (p142):

‘I saw Andrew before | left this morning and he told me about the
changes to CF. | just wanted to say because it will be difficult in a busy
affice, how much | have enjoyed working on the prog. | am sure GF will
continue to be loved —itis a great show.”

11



75.

76.

7.

78.

79.

80.

81.

82.

Case Number: 2200423/2010

Ms Bogan responded (p142):

“T'm really, really, really sorry. | can assure you with my hand on my
heart, it was nothing to do with me. | know and appreciate just how much
you have given to Countryfile and [ don’t kriow how we will manage
without you (and | am serious about that). I'm really sad about it all. |
can’t call you now for various reasons but if you want to talk about it
please call me whenever it suits you.”

Ms Bogan’s wish to distance herself from the decision is notable; as is her
expression of the high regard in which she held the Claimant.

On the same day, Charlotte Smith was informed that she would not be moving
to the evening show. Ms Smith was bormn in 1964, she was 44, In addition
Juliette Morris was informed that she would not continue as a presenter. Her
date of birth was 26 April 1965; she was 43. Tom Heap was also informed that
he was not to remain on Gountryfile as one of the major prasenters; aithough he
did return at a later date. His date of birth was 6 January 1965; he was 43.

On 14 November 2008 Ms Strachan exchanged e-mails with Mr Thorman
stating how sad she was that she would be not to be involved in the programma
any more. Mr Thorman rasponded (p144):

“As | say, it has been terrific working with you all these years and [ guess
there was always going to be a time when the channel would want to
make changes”

On 14 November 2008 Mr Bogan sent an e-mail to Mr Thorman with soma
details about Ms Harrison (p141A). '

On 17 November 2008 the Claimant flew to Kenya to make a film on the Bush
Meat Trade for the Born Free Foundation. She was provided with recording
equipment by Mr Peacock and Ms Ayre to obtain material that might be used
subsequently in a Costing the Earth programme.

On 19 November 2008 (p143A) Dr O'Connell's agent sent Mr Thorman a copy
of her profile, noting that they had met the day before. Dr O'Connell did not
have a significant network profile that would have made her familiar to prime
time audiences. She was born in 1970; she was 38.

On or about 19 November 2008 the Claimant learned that Charlotte Smith,
Juligtte Morris and Michaela Strachan were not going to continue presenting the
Countryfile whan it moved to primetime. The Claimant feit that this was an
example of older women being removed from television and felt that she and her
colleagues were being subject to age and sex discrimination. She made this
view known amongst her colleagues in the production tearn of Countryfile.

12



83,

84.

85.

86,

87.

88.

Case Number: 2200423/2010

On 26 November 2008, Mr Thorman sent an e-mail to Mr Scott, the Editor of

Countryfile Magazine, stating (p146):

‘it has been confirmed that the show is maoving in April — but the budget
hasn't been signed off. and so no new talent has been contracted yet!

Sadly it does mean that we will be saying au revoir if not goodbye to
some familiar faces. Michaela Strachan. Juliette Morris, Charlotte Smith
and Miriam O'Reilly. Ben has been offered the job as presenter of the
new proposed replacement show at 11.00 which has a working title
“Country Tracks”, For information about this show please liaise with
Executive Producer — Helen Foulkes,

Adam and JC will remain with Countryfile to be joined by a number of new
faces, all of whom have bean contacted but not, as | say, contracted! No
problem talking to JC - he is in the picture,

I'd rather you didn't mention or discuss the position with other individuais
who may feel rather sensitive. However, if they mention it to you, then
obviously that's fine,”

The reference to JC was to John Craven. His date of birth is 16 August 1940;
he was 68 at the time. The reference to Adam was to Adam Henson who was a
presenter who had joined Countryfile after a talent search seeking a farmer for
the programme. In the agreed cast list he is stated to be in hig early to mid 40s.

Mr Thorman did not suggest that new presenters were picked for their network
profile or familiarity to primetime audiences.

On 27 November 2008 (p148) Mr Tharman sent an e-mail to Ms Hunt (p148) as
follows: ‘

"Hi ~ glad to say we have done the deal with Julia.
Telegraph Sat?”

The reference to Julia was to Julig Bradbury, who had been contracted to be
one of the main presenters for the evening Countryfile. The reference to the
Telegraph was to the fact that Ms Hunt was to be interviewed for a maijor article
in the Telegraph that Saturday dealing with a number of changes she was to
introduce in her role as controliar of BBC1.

On 28 November 2008 Ms Hunt sent an e-mail to Mr Thorman in response,
stating (p147):

13



89.

90,

a1,

92.

93.

o4.

95.

Case Number: 2200423/2010

“This is great. Just wanted to make sure we have the comms around this
right before it breaks in the paper. Telegraph will say that the show will
be fronted by Julia and Matt, but John wiil still be involved. There will be
a new diverse team of other presenters alongside them.”

Ms Hunt went on to ask a2 number of Questions that were answerad, by insertion
into the text, by Mr Thorman, who made referance to Tom Heap being a useful
backstop and stated:

“We are still to conclude negotiations with Jules Hudson, Jamss Wong
and Katie Knapman, all of whom are keen to be involved.”

It is notable that in Ms Hunt's e-mail that she makes reference to a “new diverse
team” when referring to thosa other than the two main presenters; who were to
be Julia Bradbury and Matt Baker. There is no reference to the new team
having particular network experience or primetime familiarity.

Matt Baker who was to be the main presenter alongside Julia Bradbury had a
significant network profile, particularly from Blue Peter. Mr Baker was born on
23 December 1977; he was 30 at the time.

The principal experience of oneg of the new team members, Jules Hudson, was
on the BBC2 programme Escape to the Country, which had on three occasions
been broadeast in primetime. It was thought by Mr Thorman and Ms Hunt that -
he had additional primetime experience on Time Team, Battlefields, The fron
Duke and Rebels and Redcoats, This was an error resuiting from a profile
Produced by his agents which lead them to believe he presented the
programmes whereas, in fact, he had been involved in the production team, Mr
Hudson was born on 9 January 1970; he was 38 at the time. James Wong is
an Ethnobotanist, who was shortly to make a programme for BBC2 calied Grow
Your Own Drugs. In the agread cast list his date of birth is given as 1982; he
was 26, or thereabouts, at the time,

On 28 November 2008 Mr Thorman was informed that Richard Evans wouid join
the series as a “co-exac”. This was to assist in updating the visual image of the
programme as it moved to its primetime slot,

On 28 November 2008 an article appeared in the on-line version of the Guardian
(Pp149) stating:

“The BBC is to move Sunday morning rurai affairs show Countryfile to a
peak-time siot but withoyt any of its current roster of middie-aged female
presenters, sparking accusations of ageism.”

This on-line article was not subsequently repeated in the print version of the
Guardian,

14



96.

97.

98.

99.

100.

Case Number: 2200423/2010

Towards the end of November, or early part of December, the Claimant
informed Ms Bogan that she would not be returning to work on Countryfils after
Christmas. ‘

On 8 December 2008 an article appeared in The Mirror suggesting the
Countryfile decision was ageist (p151). An article appeared in the Telegraph on
9 December 2008 again alleging ageism (p152). At about this time, the
Claimant was informed by Louise Pyne, a colleague who had formerly worked
on Countryfite, that Dawn Mears, a film editor on Countryfile, had said that while
she was working in an editing suite Mr Thorman had commented on oneg of the
press articles and suggasted it was the Claimant who had leaked the information
to the press. Initially, the Claimant thought that this conversation had happened
at the end of November, and resulted from the Guardian articie. However,
during her evidence she recalled that she had been told that g copy of a
newspaper had been open in the editing suite. As the Guardian article had not
been published in the paper, but only onlins, she accepted that it couid not have
been the Guardian article, and must have been one of the articles that was
published in December,

Mr Thorman denied that he had ever suggested that the Claimant was
responsible for the leak. Mr Thorman suggested that the stories that had been
published alleging ageism wera of little concem to him. Wa do not accept that is
the case. We do not find hig evidence cradible in this regard. The movement of
Countryfile from its morning slot to an evening primetime slot was a matter of
major significance for BBC1 generally and, in particular, for Mr Thorman, for
whom it would be the first primetime programme that he was responsible for,

Ms Hunt told us, on a number of occasions, how significant she considared this
move; and how determined she was that it should be a success. What is more,
diversity is an issue of great importance within the BBC. We find it incradible, in
the circumstances of such a significant move, that Mr Thorman would have been
S0 unconcerned about allegations that the move was ageist. This causes us to
doubt his evidence in this regard. We prefer the eviderice of the Claimant, even
though it comes as second hand hearsay, that such a discussion did take piace
and Mr Thorman did suggest that he believed the Claimant was responsible for

The Ciaimant telephoned Mr Thorman to tell him that she was not the source of
the leaks, She contends that he said words to the effact that as she was leaving
the show after Christmas what was he to think. Mr Thorman denied this, We.
prefer the evidence of the Claimant, which fits with our view of what had been
said in the editing suite. The Claimant also alleges that, in this conversation, Mr
Thorman said words to the effect “one day someone will tell me { am too old to
do this job and shuffle me off 1o retirement” (Claimant paragraph 66), Mr

15



101.

102,

103,

104.

Case Number; 2200423/2010

Thorman denies that he said this, although he accepts that in some later
conversation he said words to the effect that, because he had been responsible
for the programme for many years, and because BBC1 was looking at a different
line up of presenters, it would not surprise him if the channel also wanted
different involvement at his fevel (Mr Thorman paragraph 50). While we do not
think it is likely, in the light of his concern about the articles that had been
published alleging ageism, that he wouid have spoken of being moved because
he was too old, we think that it is likely that there was mention of him being
moved because of his long invoivement with the programme, which the Claimant
interpreted as inferring a link with his age. During the discussion the Claimant
stated that she was prepared to retumn to Countryfile after Christmas.

On 8 December 2008 Ms Strachan sent an e-mail to Mr Thorman stating under
the subject heading “we are too olid!l (p161):

“Hi Andrew, well | guess its been made public!! Got an e-mail from a
friend today saying it had been in the press, googled it and ali | found was
a Daily Mirror cutting saying that the Countryfile girls had been dumped
for Julia Bradbury and it was seen as an ageist thingfl 1 am not even
much older than Julia Bradbury! Did Jay need to make it quite so brutal?
Surely she could have just said that Countryfile was going to go prime
time with new presenters not name us all and say we are being dumped.
Oh it's a cruel harsh world! Hope to see you in the new year, I'll try and
do some more Countryfiles before the changes come into place and we
are pushed aside for younger modeis!l”

Although Ms Strachan’s tone wag jocular Mr Thorman cannot but have been
concerned as to her real reaction; and that of others. Mr Thorman responded on
9 Dacember stating (p161);

‘Jay was interviewad by the Telegraph in which she mentionad (brisfly)
Countryfile move, She didn't name anyone in the current team and didn't
talk about any reasons other than the fact that the show was doing very
well, but someone then brisfed the media Guardian about the ageist thing
which was neither accurate nor helpful. They pulled their story.”

Ms Strachan responded that day, stating (p161):

‘Well I'll bring my zimmer next time come to Birmingham!! Actually the
whole thing made ma chuckle!™ ‘

On 10 December 2008 articles appeared in The Mail and People alleging
ageism in respect of the Countryfile decision (pp154-156 and 157). On

11 December 2008 an article appeared in The Times under the heading “No
Country for Old Women” referring to the Countryfile decision (PP191F-G). That
day Mr Thorman and Ms Foulkes exchanged e-mails about presenters for
Country Tracks noting that Ban Fogle had been agreed and suggesting that Ellie
Harrison might be a possibility (p158).

16



105.

108.

107,

108.

109,

110.

111,

112

Case Number: 2200423/2010

On 12 December, shortly after their conversation, Mr Thorman sent an a-mail to
the Claimant, as follows(p1 60):

“A brief line to thank you for your understanding and to apologise for the
fallout from this as a result of some pretty lousy reporting. As | have told
the team, | would be happy to use you post-April if and when the
opportunity arises. You have been a loyal and committed member of the
team and | hope we will continue to enjoy a profassional relationship buit
up over many years”

This was the first time that any suggestion had been made that the Claimant
might be used in future episodass of Countryfile; as we shail return to in our
analysis. The same day Mr Thorman sent @-mails to Ms Smith and Ms Strachan
raising the possibility of further work on Countryfile shouid the opportunity arise.
In these e-mails, as in the previous conversations in which they had been
informed that they would not be continuing with Countryfile, it was not stated that
the reason for the discontinuance was their iack of network experience that
would make them familiar to primatime audiences. :

On 12 December Juliette Morrig sent an e-mail to Ms Bogan seeking to make it
clear that it was not her who had spoken to the journalists, In response Ms
Bogan replied(p163):

“There has been a bit of a kerfuffle which was probabiy inevitable given
the Selina Scott thing. We didn't for one moment think that you were
behind any of it, Andrew seems quite relaxed about it all and is of the
view that any publicity is good publicity”

We do not accept that Mr Thorman was so relaxed, but consider that he was
involved in the “kerfuffle” that had arisen.

In around December 2008 ihe Claimant was informed that she would be
presenting two of the six Costing the Earth programmes for the next series; they
were subsequently broadcast on 26 January 2009 and 9 February 2009 (p281).

On 18 December 2008 Ms Foulkes sent an e-mail to Gerald Melling with new
details of the proposed Country Tracks programme, suggesting that Elilie
Harrison would join as a presenter along with Ben Fogle.

At the baeginning of January 2009 the Claimant had conversations with
Mr Peacock about the possibility of a Costing the Earth programme using her
material on Bush Meat, perhaps linked to a section based in the UK,

On 10 January 2009 the Clairmant returned to work on Countryfile. On 14
January 2009 her mother died, limiting her availability for work in that period.

17



113.

114,

115,

116.

117.

118,

119.

Case Number: 2200423/2010

On 16 January 2009 Mr Thorman exchanged e-mails with Mr Scott of the
Countryfile Magazine. Mr Scott forwarded an e-mail from a reader (p174);

“I'd like to say that I'm disgusted at the way the BBC has treated Miriam,
Juliette and Charlotte in passing them over in favour of Julia Bradbury to
prasent the TV programme, just because she is younger and perceived to
be more glamorous. She isn't even a graduate or a qualified journalist —
just a TV personality”

In forwarding the e-mail Mr Scott commented:

“Just s0 you know, I've been getting quite a few of these, Obviously | am
not printing any; unless you would like a right of reply in the mag”

Mr Thorman responded that day, stating (p174):

“Hi Cav. | think we should talk about it first because it isn't black and
white and nor is it a true refiection of what we are doing. If its an age
thing then Julia and John are hardly spring chickens and if its about
personalities then that is subjective and ali programmes need to refrash
their output and that inciudes the faces on the screen”

It is notable that Mr Thorman does not say that the change is about the network
experience and resultant primetime familiarity of the presenters. it is also
notable that Mr Thorman uses the term refreshing the facaes on screen, which
chimes with the way in which the Claimant recalls him explaining the change in
the line up to her. In addition, it is notable that Julia Bradbury and John Craven
are both referred to as not being spring chickens; when Mr Craven was 68 and
Ms Bradbury was 38; which is notable for the disparity in age between them and
for the fact that Mr Henson, who is in his early to mid 40s, is not referred to,

On 16 January 2009 Ms Foulkes sent an e-mail to Mr Thorman stating that Ms
Harrison had agreed to be a presenter on Country Tracks,

In January or February 2009 the Claimant was informed by Mr Peacock that the
Bush Meat programme would not ba pursued. He raised concerns about the
fact that her trip to South Africa for the Born Free Foundation had been financed
by Landrover Jaguar which could cause a compliance issue with BBC Funding
Criteria.

In February 2009 a meeting was held in Birmingham to prepare for the new
everning Countryfile for which an editorial Synopsis was set out, stating (p174G):

“When it came to rethinking the programme we thought it should [be]
evolution and not revolution. ‘

18



120.

121.

122,

123.

124,

Case Number: 2200423/2010

We have avoided anything too radical because we didn't want to throw
the baby out with the bathwater and alienate people, particularly bearing
in mind the audience research which we had just before Christmas which
suggested we are doing a pretty good job, ...

That said there are areas of the programme that we feel do need a tweak
to make Countryfile sit comfortably in its new slot,

1. The new presenters and the way we use our presenters will do a
lot to freshen up the brand. We're keen to immerse them in their stories
S0 there’ll be lots of opportunity for them to get stuck in — traditionally they
have been bystanders, slightly set back from the action”

There was reference to increasing the pace of the programme, moving away
from traditional links and improving the production value of the programme to
make it look a bit glossier.

It had been decided that Mr Craven would have a separate section called
Countryfile Investigation which would be the principal slot for journalism. It was
also agreed that Mr Henson would have a separate segment filmed on his farm;
called Adam's Farm.

On 12 February 2009 the Trading on HIV programma for Radio 4 was delayed
due to the absence of a producer who could assist the Claimant (p175).

On 20 February 2009 the Telegraph published an article about Julia Bradbury,
referring to the Countryfile decision.

On 26 February 2009 Mr Thorman was sent publicity plans for the new show
(P178). A campaign objective was stated to be to counter any potential negative
coverage around the replacement of some of the presenters. The audience to
be target was referred to as the BBC1 Heartland and family audience. Under
the heading Risk Assessment it was stated:

"The BBC may be accused of ageism because Michaela Strachan,
Juliette Morris, Charlotte Smith and Miriam O'Reilly (all of whom are

. middle-aged) are not returning to the show once it moves to the new
teatime slot.

The BBC may be accused of sexism since the original line up of
presenters. John Craven and Adam Henson are the only ones remaining
on. This might get subsumed into the more general argument about
ageism and sexism at the BBC (e.g the Moira Stewart story) and in the
media in general (e.q. the Selina Scott story).

The show's former presenters may speak out negatively about the re-
launch if they feal disgruntled about being replaced,

-

19



125,

126.

127.

128.

129.

Case Number: 2200423/2010

The BBC may be accused of pandering to younger audiences because
the two new presenters (Julia Bradbury and Matt Baker) are young,
attractive sorts,

We may face questions about the credentials of the new presenters,
which could lead to accusations of “dumbing down” ...

What is your plan to minimise these risks?

[ will prepare comprehensive Q&As to counter any suggestion that
ageism/sexism plays any part in the new presenter line-up,

To eounter any suggestion of ageism, [ will position John Craven as a
central figure in the new series. | will make it clear that we are not getting
rid of old presenters to make the way for younger ones.

- 1 will set up interviews with the new presenters that will establish them in
a credible light by emphasising their relevant experience and their
passion for rural affairs. This should counter any suggestion that Julia
and Matt were chosen simply because they are young and attractive.”

The document shows that the BBC appreciated the type of criticism that might
be focused against it. It clearly was a matter of substantia concern; and one
that Mr Thorman was informed of,

On 6 March 2009 the BBC issued a press release stating that Countryfile was
moving to Sunday evening,

On 6 March 2009 Lynne Jones, Assistant Editor, Investigations Unit and Radio
current Affairs, Manchester sent an e-mail to the Claimant stating (p325):

‘I heard that you may be reducing your commitment to Countryfile, and
wondered if this might be an opportunity for us here at radio current
affairs?? Do get in touch with me or David Ross if you are interested in
doing File on 4, or specials. RCA is also launching a new R4 strand “The
Report” next month, and building up a family of reporters for that.”

The Claimant responded on 7 March 2009 (p325):

"1 would absolutely love to. | am seeing the Countryfile decision as
freedom to get back to what | am best at”,

She went on to suggest the possibility of a documentary based on the power
play between Continuity and Real IRA. This reflacts the particular interest that
the Claimant had in journafism.,

20



130.

131.

132,

133.

134,

Case Number: 2200423/2010

On 7 March 2009 the Claimant sent an e-mail to Ms Lunt in the following terms
(p185C):

"I just want to thankyou for your kind words the other day ~ it meant a lot.
And they do say when one door closes another opens. i have been
asked by Radio 4 Current Affairs to join their investigations unit. They
said the CF decision was an opportunity for them ..,

Thank you again, and sorry for blubbing like an idiot.”

There had been a conversation between the Claimant and Ms Lunt. The
Claimant had stated her views that the dacision to drop her as a presenter from
Countryfile was ageist and sexist. Ms Lunt had bacome annoyed on her behalf
and had spoken with Mr Thorman. In her evidence Ms Lunt suggested that she
was entirely satisfied by Mr Thorman that the decision was not ageist or sexist.
We do not feel that this fits credibly with her response to the Claimant, on 10
March 2009, in which she stated (p185C); .

“Miriam, | am really thrilled for you — and for the network, | am just
delighted that they have had the sense to put you in such a perfect role,
marvellous news.

And please ... what are old friends for? Old in both senses, | am acutely
aware that at some stage, possibly sooner than | think, my face will not fit
and ! will be sent to Radio Training!”

That shows that Ms Lunt had not bean entirely satisfied with Mr Thorman's
explanation.

On 11 March 2009 there was a brief telephone conversation between the
Claimant and Ms Ayre in which the Claimant was informed that the run of
Costing the Earth was gaing to be extended from six to eight programmes. [t
was suggested that she was to be offered a programme then called the
Environmental Cost of Aging, and possibly one other programme. The
conversation ended shortly as the Claimant's mobile phone cut out.

A further conversation took place on 12 March 2009 during which the Claimant
suggested that she should be considered for 4 out of the 8 episodes. |t was
again suggested that she should present the Environmental Cost of Aging
programme. The Claimant explained that she was extremely unhappy at this
suggestion; particularly in the light of the publicity that had arisen as a result of
her removal from Countryfile, and her suggestion that it was ageist. She asked
whether it might be possible for the episode to be swapped so that she could
present on a different subject. Mg Ayre said that she would refer the matter to
Mr Peacock. Ms Ayre had a conversation with Mr Peacock and then cailed the
Claimant. She said that it would not be possible for the episodes to be swapped
and that the only programme being offered to the Claimant was that on the ,
Environmental Cost of Aging, although there was the possibility that there might

21



136.

136.

137,

138.

139,

140.

141.

Case Number: 2200423/2010

be one other. The Claimant's suggestion that she might present four out of the
eight programmes was declined.

There is a dispute between Ms Ayre and the Claimant as to what was then said.
The Claimant contends that she said that she did not want to do the
Environmental Cost of Aging programme; but that was the limit of har decision.
Ms Ayre contends that the Claimant stated that she no longer wanted to work on
Costing the Earth. There are various e-mail exchanges to which we will shortly
refer that lead us to conclude that the Claimant did, in fact, state that she no
longer wished to present for Costing the Earth.

After that conversation, thers was an e-mail exchange between Ms Ayre and
Martin Poyntz-Roberts (p269-271). It appears that they had a brief discussion in
which Ms Ayre had toid Mr Poyniz-Roberts that the Claimant would not be
continuing with Costing the Earth: after which, at 13.54, Ms Ayre sent an e-mail
to Mr Poyntz-Roberts stating:

“I'll tell you full details when | see you, which | think might not be till
Thursday ..."

At 16.05 Ms Ayre sent an e-mail to Mr Thorman stating(p268):
"Miriam no longer wants to do CTE. She confirmed this morning ...”

That is consistent with the Claimant having stated that she wished to cease
presenting for Costing the Earth; rather than merely that she was not prepared
to present the Environmental Cost of Aging programme.

Mr Poyntz-Roberts responded io Ms Ayre at 16.11:

“Ok cooll That will give me something to look forward to rather than my
farming shift! | don’t imagine it was a fun conversation ...”

Ms Ayre responded at 16.14:

“No, it wasn’t, but the original call yesterday wound me up far mors than it
should have, and partly as a result | managed to fall out with husband and
both my kids last night when I went home still stressed. Should know
better by now ..."

Itis notable that the initial brief conversation of 11 March 2009 was said to have
been so stressful as to cause this falling out. We shall retumn to the significance
of this in our anaiysis. Mr Poyntz-Roberts replied:

22



142.

143.

144,

145.

148.

147.

Case Number: 2200423/2010

“Hmmm. | know what you mean ... Deep breaths followed by even
deeper glasses of wine! How did Andrew take it? Did she create a
scane?”

Ms Ayre responded at 16,23

“No, just bant my ear and blames AT as some kind of arch plotter against
her. He doesn’t yet know ... notin today”

Mr Poyntz-Roberts responded at 16.40:

“As for Mitiam — as we have been here before, is she going to change her
mind? | think we all sing from the samea hymn sheet don't we tho”

This suggests that there had been ongoing friction about Costing the Earth and
that Mr Poyntz-Roberts was glad that an opportunity had come to make a break.
Ms Ayre responded at 16.42:

“Plan to talk to AT on Monday re: presenters — for clarification. Even if
there's a change of mind, it makes it much harder to come back now
having made the definitive break that was always lacking in the past”

Ms Ayre was also happy to take the opportunity for a break in the Claimant's
involvement in Costing the Earth. 3 ‘

On 23 March 2008 there were s-mail exchanges between Claire Hargreaves,
the Deputy Editor of Countryfile Magazine, and the Claimant about the
possibility of her writing reviews, or other articles, for Countryfile Magazine. At
16.04 Ms Hargreaves sent an e-mail to the Claimant asking how she was and
offering her the possibility of a book review. The Ciaimant responded at 17.39
stating (p290):

“Hello Claire, I'm fine considering. Thanks for the offer, but | don't know
how you would bill me in the magazine. | am no longer doing Costing the
Earth either. After five years on CTE | was only offered one programme
(there was a possibility of two) from the new extended eight part series
and that was called ‘green grannies’ - OAPs and the environment.
Considering all of the horrible headlines from CF about ‘old ladies put out
to pasture’ | thought it was a joke — sadly not. It's not the type of image |
want for myself, so | had to say no. | am very pleased the series is so
successful that they wanted to give it more air time though,”

This email is consistent with the Claimant having decided to cease all -
involvement with Costing the Earth rather than having only turned down the
Environmental Cost of Aging programme. However, that arose from the fact that
Mr Peacock and Ms Ayre were insistent that she present a programme that she
felt was inappropriate, and only offered the possibility of one other,

23



148.

149,

150.

151,
152.
153.

154,

155.

156.

Case Number: 2200423/2010

Ms Hargreaves responded at 09.16 on 24 March (p290):

“l am very sorry to hear about the CTE thing. Don’t worry about the billing
— we'd say you are a (first rate) BBC broadcaster and journalist, and that
you presented CF for years. We'd love you to carry on doing reviews and
features for us on the mag, if you are up for that. Cav is keen to speak to
you about other features and will be in touch shortly”

The Claimant responded at 10.17 stating that she had been asked to join the
Current Affairs unit in Manchester, Ms Hargreaves responded at 10,40 stating
that it appeared to be a good opportunity and (p289):

‘I do hope we can keep in touch and that we can link in with any
investigations you are doing up in Manchester. It's still BBC."

The Claimant appeared on her last Countryfile programme on 29 March 2009,

In April 2009 the Claimant was asked to present Pick of the Week in
Manchestar.

On 2 April 2009 the Claimant provided Claire Hargreaves with the book review
for Countryfile Magazine,

On 3 April 2009 an interview with Julia Bradbury was published in the Telegraph
referring to the Countryside decision.

On 5 April 2009 Countryfile moved to its new slots at 7.00pm on Sunday. In the
new slot the main prasenters were Julia Bradbury and Matt Baker. John Craven
presented the John Craven Investigates slot; Adam Henson presented Adam's
Farm. There were three subsidiary presenters, Katie Knapman, James Wong
and Jules Hudson.

The production values of the programme increased and there was a more
immersive nature of presentation in which the presenters played a greater role in
the activities they were reporting on than had previously been the case. There
was less general journalistic content; with the more serious journalism being
limited to the slot presented by Mr Craven. The look of the programme was
updated with faster edits and the use of more popuiar music. The general
nature of the programme remained the same, in that it was based in one area of
the country each week, about which a number of features were presented. The
programme has performed weli in its new siot with viewing figures increasing to
the region of Zmillion,

On 16 April a further article was published in the Telegraph about Julia
Bradbury, again referring to the Countryfile decision.

24



157.

158.

159.

160.

161.

162,

163.

164.

165.

Case Number: 2200423/2010

On 17 April 2008 the Claimant met with David Ross to discuss work for File on
4. Mr Ross was keen that the Claimant should carry out more work for File on 4;
he anticipated that she might become one of the regular presenters. This would
involve her engaging in “in depth investigations” into stories of major concern.

On 28 April 2009 Mr Scoit asked the Claimant whether she would be interested
in producing a feature on the future of the Nationai Parks for Countryfile
Magazine (p286).

At the beginning of May 2009 Mr Thorman appeared on the felevision
programme Points of View to defend the change in presenters of Countryfile.

On 7 May 2009 the Claimant telephoned Jolyon Jenkins, Senior Producer Audio
and Music, proposing a programme for the It's My Story slot on Radio 4. The
story was based on what the Claimant's father had told her about abuse he had
suffered as an alter boy growing up in Ireland in the 1940s, It was proposed as
a personai piece that might be dramatic and revelatory. The proposal was put
by Mr Jenkins to Mr Bakaya (p373).

Cn 10 May 2009 the Claimant sent an e-mail to Mr Scott stating that she could
write the feature on National Parks that week (p286). Mr Scott did not respond
1o the Claimant as he usually did. The Claimant sent a second e-mail to Mr Scott
on 11 May 2009 to which he again did not reply, as a result of which, she left a
telephone message for him. He did not respond to the message. This was out
of character; the Claimant having previously found him to be polite and punctual
in his return of her communications.

On May 2009 Tom Heap presented a feature for Costing the Earth about
environmental issues and the oider population, now broadcast under the title
“Grey is the New Green”.

On 12 May 2009 the Claimant sent an e-mail to Claire Hargreaves noting that
Mr Scott had failed to respond to her message, stating(p287):

“Hi Claire, | repfied to a message from Cav about National Parks — is he
off this week as | haven't heard from him — or perhaps he replied to my
BBC e-mail?”

Again, the Claimant received no response to this e-mail, which was out of
character for Ms Hargreaves; and inconsistent with the previous positive
messages Ms Hargreaves had sent about the continyed involvemeant of the
Claimant with Countryfile Magazina.

On 18 May 2009 the Claimant sent an e-mail to Ms Bogan, after a visit to the
Birmingham offices, saying how nice it had been to see everyone (p190A). Ms
Bogan responded suggesting a catch up when she next visited the Birmingham
offices.

25



1686.

167.

168.

169.

170.

171.

172.

173.

Case Number: 2200423/2010

On 20 May 2009 Catholic Church published a report into Child Abuse in irish
Catholi¢ Institutions.

On 21 May 2009 Mr Thorman and Mr Evans exchanged e-mails about possible
stand-in presenters for Countryfile (p1 90C-D). The Claimant’'s name was not
mentioned.

On 23 May 2009 the Claimant presented the Trading on HIV programme for
Radio 4.

On 26 May 2009 the Claimant sent an e-mail to Amanda Queiroz asking
whether she might hotdask while at the Birmingham office undertaking work for
File on 4. Ms Queiroz agreed. On 1 June 2009 the Claimant commenced work
on File on 4, working in Birmingham. Mr Thorman avoided contact with her.
Their working relationship had become extremely difficuit.

In early June 2009 Mr Thorman and Mr Evans exchanged further e-mails ahout
possible stand-in presenters for Countryfile (p190E-H); again the Claimant was
not mentioned.

In the early part of June the Claimant and Ms Queiroz had a conversation about
Laser Eye Surgery. Thay remained on good terms. At about that time there
was a conversation between the Claimant and a number of other members of
staff. We accept that she raised the suggestion that members of staff in
Manchester were being paid more than those in Birmingham. This illustrated her
annoyance with Mr Thorman,

On 11 June 2009 Mr Thorman and Mr Evans exchanged e-mails about possible
female presenters for Countryfile, and the possibiiity of using “celebrities”. Again,
the Claimant was not suggested.

On 19June 2009 Mr Bakaya sent an e-mail enquiring whether the Claimant
would be able to make the It's My Story piece quickly, This was because he
considered that were the story to be produced it should be done so that it could
be linked with the publication of the report by the Catholic Church in Ireland. He
was interested in the programme being made, but oniy if it could ba done quickiy
(p377). Between 23 June and 24 June 2008 there were further exchanges in
which Mr Bakaya expressed his concern about the topicality of the programme.
Mr Jenkins sent an e-mail to the Claimant asking if she could make the
programme by the end of the year: to which she responded that she could
(P382). On 26 June 2009 there were further e-mail exchanges relating to Mr
Jenkins availability in October 2009 to produce the programme. Subsequently,
Mr Bakaya decided that as Mr Jenkins could not be available uniil October that
would be too great a delay and, therefore, that he would not support the making
of the programme.

26



174.

175.

1786.

177,

178.

179.

180.

Case Number: 2200423/2010

On 30 June 2009 the Claimant had further a discussion with Mr Ross about her
interest in presenting other programmes for File on 4. Her programme, the Real
Cost of No Win No Fee, was broadcast on 30 June 2009,

On 7 July 2009 Ms Hunt addressed a meeting of the Audience Council of
England in Birmingham. She made a number of comments about BBC
programmes, including Countryfile. We shall return to these in our analysis.

On 9 July 2009 a draft rota for File on 4 identified the Claimant for two possible
programmes in the next series (p328).

That day an article appeared in the Telegraph referring to the removal of Arleen
Phillips from Strictly Come Dancing and to the decision on presenters for
Countryfile.

On 14 July 2009 Mr Jenkins sent an e-mail to the Claimant informing her that
her proposal for It's My Story had been rejected. He stated he had not been
informed why (p392). There is & pro-forma form giving a reason for the rejection
of the programme (p399) which stated:

“Thanks for an interesting offer. However, in a competitive round, there were
other ideas that we preferreq”

We accept Mr Bakaya's evidence that this is a computer generated form,
completed from a dropdown menu, with standard reasons for rejection, which
are often given little consideration. We accept that the real reason for his
decision not to pursue the programme was his feeling that if Mr Jenkins was not
avaflabie until October the programme would loose its topicality.

On 14 July 2009 the Claimant had conversations with John Byrne, a Radio 4
producer based in Bristol, about possible programmes, One of the ideas the
Claimant had was about the emotional cost to the inhabitants of Wootton
Bassett of the role they had started 1o play in lining the streets when hearses
passed through taking bodies that had been repatriated from Afghanistan,
through RAF Lyneham, to the mortuary at the John Radciiffe Hospital. E-mails
were exchanged between Ms O'Reilly and Mr Byme on July 15. The Claimant
stated (p401);

“Hi John, thanks for yesterday. | forgot to mention when | was on the
phone that there is a programme, [ think, in Wootton Basseit. It seems
this village has taken on the mantle of grief for the country. Someone is
probably already making, or writing, something about the impact on the
people there. I's very poignant to see them furning out time after time to
line the streets as all those coffing go by — and as Brown himself has
warned there is going to be a lot more over the Summer, | know the
commissioning round is over — but it might be worth mentioning it if it's
too late for you | will speak to David Ross, but | wanted to mention it to
you first.”

27



181.

182.

183.

184.

185.

186.

187.

188.

1889.

190.

Case Number: 2200423/2010

Mr Byme responded saying that the programme would have to be fast tracked
and stating:

“By the way, if it gets bought then mysteriously pulied, that really would
be suspicious!”

There was some concern amongst colleagues of the Claimant about the
possible repercussions of the allegations that had been made in the press of
ageism and sexism in respect of the decision to remove her from Countryfile.
Mr Byme's e-mail planted a suspicion in the Claimant's mind that made her
particularly sensitive to the treatment of her programme about Wootton Bassett,

On 21 July 2009 Ms Bogan sent an e-maii raising concerns about Countryfile
presenter availability and suggesting there was an urgent need for ancther
female presenter. There were exchanges of e-mails suggesting the possibility of
various celebrities (pR19TI(i)-(iii)). The Claimant's hame was not mentioned.

On § August 2009 Mr Ross revised the rota for File on 4 and proposed a pre-
series meeting (p329-330).

On 8 August 2009 Ms Bogan sent an e-mail to Mr Thorman suggesting Jackie
Brambles as a potential presenter for Countryfile, referring to her as being pretty
and bright. When challenged on this in cross-examination, Ms Bogan stated
that television is a visual medium and accepted that “people on tele look good”
and went on to concede that “there are a lot of attractive women on TV".

On 10 August 2009 the Claimant sent an e-mail to Ms Quesiroz about hot
desking at Birmingham in September for her next slot working on File on 4. Ms
Queiroz failed to respond to that e-mail. We accept that was an oversight,

On 28 August 2009 an article in the Guardian referred to a poll by Age Concern
and raised the Countryfile decision.

On 22 August 2009 the Claimant sent & further e-mail to Ms Queiroz about “hot
desking”. Again Ms Queiroz failed to respond, but we accept that that was an
oversight,

On 27 August 2009 Mr Ross sent an e-mail to the Claimant about her
suggestion for a programme about the Catholic Church, suggesting that he was
not sure that it would be right for File on 4, unless there was some significant
new revelation. ‘

On 2 September the Claimant commenced working on an episode of File on 4
working from the Birmingham office. There continued to be an atmosphere in the
office arising out of the break down in her relationship with Mr Thorman.

28



191,

192.

193.

194,

195.

196.

197.

198.

199.

Case Number: 2200423/2010

On 4 September. 2009 the Claimant sent an e-mail to Mr Ross proposing the
Wootton Bassett programme and a programme on the Catholic Church.

Betwaen 4-7 September 2009, Ms Bogan, Mr Thorman and Mr Evans
exchanged e-mails about the possibility of using various celebrity presenters for
Countryfile. The Claimant was not mentioned as a possibility.

On 24 September 2009 Mr Ross sent an e-malil suggesting that the run of File
on 4 would be extended by two programmes (p339).

On 25 September 2009 an article appeared in the Daily Mail on female
newsreaders over 50, again referring to the Countryfile decision.

On 29 September 2009 a File on 4 programme on Care Concerns, presented by
the Claimant, was broadcast. This programme dealt with the care of psychiatric
patients that had been released into the community. Mr Ross was aware that
there had been some difficulties in making the programme, particularly as the
producer had been concerned that the Claimant was not sufficiently on top of
the statistical material, which had lead to interviews being halted and restarted:
and a concern that the Claimant had been over aggressive in her interview
technique.

On 1 October 2009 the Claimant sent an e-mail to Mr Ross noting that she had
received a text from Dr Zigmond of the Royal Callege of Physiatrists
complimenting her on the programme. Mr Ross responded (P339A):

“That's good — thanks Miriam, hope you've recovered. Nothing yet from
DOH".

This was reference to the fact that it was expected that there would be a
complaint from the Depariment of Health about the programme. Subsequently, a
complaint was received. Mr Ross responded defending the Claimant but had
misgivings about her role in the making of the programme,

On 8 October 2009 the Claimant sent an e-mail to Mr Lewis forwarding her
eariier proposal for a programme on Wootton Bassett (p402). On 9 October
2009 Mr Lewis sent an e-mail stating that Mr Ross had agreed to fund the
Claimant to conduct research on Wootton Bassett (p403). Itis clear that both Mr
Bakaya and Mr Ross thought that the Claimant's idea was good. Aithough the
matter had been subject to very considerable exposure in the media, they feit
that she was introducing a new angle by looking in-depth into the effect that the
events were having on the community within Wootton Bassett.

On 14 October 2009 the Claimant sent an a-mail to Mr Lewis with a summary of
the research she had undertaken for the Wootton Bassatt programme (p405).

29



200.

201.

202.

203.

204.

206,

2086,

207.

208,

209,

Case Number: 2200423/2010

That day Mr Thorman sent an e-mail to Ms Hunt with a list of possible
presenters for Countryfile (p190K), The Claimant was not mentioned,

Between 16-19 October 2009 the Claimant sent various e-mails to Mr Lewis with
further information about her proposals for the programme on Wootton Bassett,
to which Mr Lewis responded positively,

On 19 October 2009 Mr Ross circulated a further proposed rota for File on 4
which now included the Claimant presenting only one programme. We accept
that the earlier versions had been drafts and that there now were more detailed
proposals, although the 8 December 2009 programme remained “TBC”.

On 21 Qctober 2009 Mr Ross sent an e-mail to Mr Bakaya attaching various
commissioning proposails, inciuding Wootton Bassett with the Claimant as
presenter. On 22 October 2009 Mr Ross met with Mr Bakaya to discuss
commissioning ideas, including Wootton Bassett. Both remained very positive.

That day an article appeared in the Telegraph referring to a survey carried out
by SAGA and making reference to the Countryfile decision.

On 26 October 2009 Mr Ross sent an e-mail to Mr Bakaya asking for his advice
on how to proceed with the Wootton Bassett programme.

In the week cormmencing 26 October 2009 Mr Bakaya met with Mark Damazer
during which he discussed various programmes for possible commissioning,
including Wootton Bassett. Mr Bakaya did not make specific reference to the
Claimant who he had not “clocked” was associated with the programme. Mr
Bakaya was very positive about the programme. Mr Damazer, then the
Controller of Radio 4, took a different view. His opinion was that the subject had
been “ail over the media” and that it was “becoming tired”. He decided that the
programme should not be made. Although he generally agreed with Mr
Bakaya's commissioning recommendations, he had the final say at Radio 4 and,
on a not infrequent basis, wouid turn down programmes that his commissioning
editors were keen to make, even when significant preparatory work had been
undertaken,

On 27 October 2009 the Telegraph published an interview with Sandy Toksvig in
which she referred to the Countryfile decision.

On 27 October 2009 Mr Lewis sent an e-mail to the Claimant informing her that
they were awaiting a date from Mr Bakaya, and that she would need to be reacy
to jump in relation to the Wootton Bassett story (p419).

On 29 October 2009 Mr Lewis and Mr Ross exchanged e-mails in relation to the
Wootton Bassett proposal discussing the Claimant's research.

30



210.

211.

212,

213.

214,

215,

216,

217.

218.

Case Number: 2200423/2010

On 30 October 2009 Mr Bakaya sent an e-mail to Mr Ross informing him of
Mr Damazer's decision under the heading “Aargh!” (p427):

“l am really sorry about this, but Mark is not convinced by wootton
bassett. Says he feels its been everywhere. This kind of thing inevitabiy
happens from time to time. But | should've checked before | gave you the
green light. Can we talk?”

Itis clear that Mr Bakaya was embarrassed that he had been so positive about
the programme only to have to inform Mr Ross that it had been turned down.
Unfortunately, there was, thereatter, a delay in informing the Claimant, who
remained of the belief that the programme would shortly go ahead.

On 30 Qctober 2009 the Telegraph published a further article about Radio 4
listeners and referred to the Countryfile decision.

On 3 November 2009 Mr Thorman sent Mr Evans a list of possible presenters
for Countryfile (p190K-N). The Claimant’s name did not appear.

On 4 November 2009 the Claimant sent an e-mail to Mr Lewis stating that she
had received information that a number of servicemen ware due to be
repatriated through Wootton Bassett.

On & November 2009 Mr Evans sent an e-mail to Mr Thorman authorising a sum
of £8,000 to be usad for a trawl for an unknown female Countryfile presenter
(P191A).

On 6 November 2009 the Claimant sent an e-mail io Mr Lewis informing him that
she had been told that the date for repatriation t0 Wootton Bassett was 10
November 2009. Subsequently, she spoke with him by telephone and was
informed that her proposal had been rejected. The Claimant felt that this was an
extremely heavy blow. She had made detailed arrangements for the
programme, She had made a number of contacts with people in Wootton
Bassett, She was mindful of the fact that it had been suggested to her that
should the programme suddenly be pulled she should be suspicious. She felt
that this indicated that her career with the BBC was at an end. She decided that
she should speak to a lawyer, Up until this time she had hoped that, despite her
concerns that her removai from Countryfile constituted age and sex
discrimination, she could maintain a career with the BBC. She was extremegly
reluctant to consider proceedings against the BBC while she feit that that
possibility remained.

On 9 November 2009 Mr Heap covered for Mr Craven on Countryfile while he
was on Jury Service.

At an editors meeting on 16 December 2009 Mr Lewis again raised the
possibility of a programme on Wootton Bassett Although he was aware that Mr

31



219.

220.

221.

222,

Case Number: 2200423/2010

Damazer had said no, there was an empty slot and he was hopeful that he might
be able to revive interest in the programme, '

The Claimant submitted a claim to the Employment Tribunal on 25 January
2010,

On 3 February 2010 the Claimant and Mr Jenkins exchanged e-mails about the
Its My Story decision. The Claimant stated that she had never been told why
the story was pulled, Mr Jenkins raplied (p397):

"No, neither was I. It was quite mysterious. One moment they wanted it,
urgently; the next they didn't want it at afl. It could be sinister or it could
be quite innocent — Radio 4 commissioning often seems to lack logic”

The Law

The Employment Equality (Age) Regulations 2006 (“the Age Regulations”)
render unlawfui certain forms of age discrimination. They apply in the context of
applicants and employees pursuant to Regulation 7. The parties accepted that
the definition of empioyee is wide enough to include “freeiance” workers such as
the Claimant. Direct and indirect age discrimination is rendered unlawful by
Regulation 3:

3 Discrimination on grounds of age

(1) For the purposes of these Regulations, a person ('A") discriminates against
another person ('B') if--

(@) on grounds of B's age, A treats B less favourably than he treats or
would freat other persons, or
(b) A applies to B a provision, criterion or practice which he applies or
would apply equally to persons not of the same age group as B, but--
(i) which puts or would put persons of the same age group as B at a
particular disadvantage when compared with other persons, and
(i)  which puts B at that disadvantage,

and A cannot show the treatment or, as the case may be, provision, criterion or
practice to be a proportionate means of achieving a legitimate aim.

Direct age discrimination is unigue in the discrimination strands, in that it is
capable of justification.

32



223.

224.

225,

Case Number: 2200423/2010

Age victimisation is precluded by Regulation 4 as follows:

4 Discrimination by way of victimisation

(1)  For the purposes of these Regulations, a person ('A") discriminates
against another persan ('B') if he treats B less favourably than he treats or
would treat other persons in the same circumstances, and does $o by reason
that B has--

(c) otherwise done anything under or by reference to these Regulations
in relation to A or any other person; or

(d) alleged that A or any other person has committed an act which
(whether or not the aliegation so states) wouid amount to a contravention of
these Regulations,

or by reason that A knows that B intends to do any of those things, or
suspects that B has done or intends to do any of them.

Discrimination on grounds of gender Is rendered unlawful, In certain
circumstances, by the Sex Diserimination Act 1975 (“SDA”). Discrimination
against applicants and employees is precluded by Section 6. Again, the wide
definition of amployee is accepted to include “freelancers” such as the Claimant,
Direct and indirect sex discrimination is precluded by Section 1:

Direct and indirect digscrimination against women

(2) Inany circumstances relevant for the purposes of a provision to which
this subsection applies, a person discriminates against a worman if--
(@)  on the ground of her sex he treats her lass favourably than he
treats or would treat a man, or
(by he applies to her a provision, criterion or practice which he
applies or would apply equally to a man but--

(i)  which puts or would put women at a particular
disadvantage when compared with men,

(i) which puts her at that disadvantage, and

(it} which he cannot show to be a proportionate means of
achieving a legitimate aim.

Discrimination by victimisation ig precluded by Section 4 SDA.,

4  Discrimination by way of victimisation

(1) A person ('the discriminator') discriminates against another person
(‘the person victimised") in any circumstances relevant for the purposes of
any provislon of this Act if he treats the person victimised less favourably
than in those circumstances he treats or would treat other persons, and
does 50 by reason that the person victimised has--

33



Case Number: 2200423/2010

() otherwise done anything under or by reference to this Act ... in
relation to the discriminator or any other person, or

(a) alleged that the discriminator or any other person has
committed an act which (whether or not the- allegation so states)
would amount to a contravention of this Act ...

or by reason that the discriminator knows the person victimised intends to
do any of those things, or suspects the person victimised has done, or
intends to do, any of them,

226. Section 5 sets out provisions as to interpretation and as to the nature of
comparators.

227.  The primary claims brought by the Claimant are ones of direct discrimination. If
direct discrimination was made out the Claimant indicated that the indirect
discrimination claims would not be pursued.

228. The approach that we should adopt to direct discrimination was largely agreed
betwsen the parties., As the Claimant pointed out, the Employment Appeal
Tribunal in the Law Society v Bahi [2003] IRLR 640, made this simple point, at
paragraph 91;

‘It is trite but true that the starting point of all tribunals is that they must
remember that they are concerned with the rooting out certain forms of
discriminatory treatment. If they forget that fundamental fact, then they
are likely to slip into error”,

229. The provisions that we are dealing are to combat discrimination. In that context it
is important to note that it is not possible to infer unlawful discrimination merely
from the fact that an employer has acted unreasonably: see Glasgow City
Council v Zafar [1998] ICR 120. Tribunals should not reach findings of
discrimination as a form of punishment because they consider that the
employer's procedures or practices are unsatisfactory; or that their commitment
to equality is poor; see Seldon v Clarkson, Wright & Jakes [2009] IRLR 267.

230. In Amnesty International v Ahmed [2009] ICR 1450 the Employment Appeal
Tribunal drew a distinction between casas in which a decision is taken on
explicitly, or inherantly, discriminatory grounds, so that the putative
discrimination can be found in the criterion themselves; and other cases where it
is necessary for the Tribunal to consider what was in the mind of the alleged
discriminator. It was held at paragraph 34, of the latter type of case:

“In other cases of which Nagarajan is an example — the act complained
of is not in itself discriminatory but is rendered so by a discriminatory
motivation i.e. by the mental process (whether conscious or unconscious)
which lead the putative discriminator to do the act. Establishing what
these processes ware is not always an easy enquiry, but tribunals are

34



231.

232,

233.

234.

235,

Case Number: 2200423/2010

trusted to be able to draw appropriate inferences from the conduct of the
putative discriminator and the surrounding circumstances (with the
assistance where necessary of the burden of proof provisions). Even in
such cases, however, it is important to bear in mind that the subject of the
enquiry is the ground of, or reason for, the putative discriminator's action.”

In Bahl the EAT at, paragraph 99, reminded Tribunals:

“The fundamental question is why the alleged discriminator acted as he
did".

This reasoning follows the judgment of Lord Nicholls in Chief Constable of the
West Yorkshire Police v Khan [2001] ICR 1065, at paragraph 29, where he
stated:

“Contrary to the views sometimes stated, the third ingredient (“by reason
that”) does not raise a question of causation as that expression is usually
understood. Causation is a slippery word, but normally it is used to
describe a legal exercise. From the many events leading up to the crucial
happening, the court selects one or mare of them which the law regards
as causative of that happening. Sometimes the court may look for the
“operative cause”, or the “effective cause”. Somaetimes it may apply a
“but for” approach. For the reasons | sought to explain in Nagarajan v
London Regional Transport [1999] ICR 877, 884-885, a causation
exercisa of this type is not required either by Section 1(1)(a) or Section 2.
The phrases “on racial grounds” and “by reason that” denote a different
exercise: why did the alleged discriminator act as he did? What,
consclously or unconsciously, was his reason? Unlike causation, this is a
subjective test. Causation is a lega! conclusion. The reason why a
person acted as he did is a question of fact.

In Shamoon v Chief Constable of the RUC [2003] IRLR 285 Lord Nicholls
noted that it is not essential to consider the less favourable treatment issue prior
to the reason why. It was noted that Employment Tribunals may be able to
avoid arid and confusing disputes about the identification of the appropriate
comparator by concentrating primarily on why the Claimant was treated as she
was. If it was on prescribed grounds there will usually be no difficulty in deciding
whether the treatment afforded to the Claimant was less favourable than was, or
would have been, afforded to others.

It is also important to note that the Claimant's sex or age need not be the sole,
or even principal, reason for the treatment, as long as it has significantly
influenced the reason for the treatment: see Nagarajan v London Regional
Transport [1999] IRLR 572,

It has long been accepted that it is rare to find overt evidence supporting a claim
of discrimination, The tribunal is generally tasked with considering what
inferences it would be appropriate for it to draw from the primary findings of fact

35



236.

237.

238.

239.

240,

241,

Case Number: 2200423/2010

it makes. This was recognised by the Court of Appeal in King v The Great
Britain China Centre [1 991] IRLR 513 CA. Subsequently, a statutory reversal
of the burden of proof was provided for in Section 63A SDA and Regulation 30
of the Age Regulations where the Claimant has established facts from which tha
tribunal could conclude, in the absence of an adequate explanation, that
discrimination has occurred,

The burden of proof provisions were considered by the Court of Appeal in lgen v
Wong [2005] IRLR 258, in which guidance was given as to the stages to be
considered by a Tribunal, However, we would note that they provide a
mechanism that may be applied in determining whether discrimination is made
out. However, in many cases, it will be possible to determine cases without
recourse to the burden of proof: but deciding the matter on the balance of
probabilities on a consideration of the totality of the evidence. This potentially
avoids the disputes that may arise as to what evidence is relevant to the first
stage of the analysis, in establishing facts from which discrimination could be
established, from those that determine whether the Respondent has established
to the Tribunal's full satisfaction that discrimination did not occur.

As explained abova, in large part, these principles were agreed and propounded
by both parties. They ware in agreement that we should focus on the reason
why question; that we should analyse the evidence and draw what inferences
we felt were appropriate from the primary facts.

Where the parties’ representatives parted company was on the question of
whether the law currently precludes combined discrimination. Specific provisions
are made to prohibit dual discrimination in the Equality Act 2010, which are not
currently in force. Mr Galbraith-Martin argued that, in the absence of those
provisions having come into foree, it must be assumed that such discrimination
is not eurrently unlawful. He drew support from the guidance notes to the
Equality Act. However, we would note that those have no particular statutory
force.

He also reiies on the decision in Bahl in which the Tribunal did not feel able to
draw an infarence of sex discrimination or race discrimination, but did feel able
to conciude that the Claimant would not have been treated as she was hag she
been a white man. This reasoning was found to be impermissible by the
Employment Appeal Tribunal and, subsequently, the Court of Appeal.

To analyse this matter we put a number of questions to Counsel. The parties
acceptad that there is a distinction to be drawn between the quastions of
whether particular conduct is unlawful; the evidence that may be relied upon to
prove such unlawful conduct: and the analysis of that evidence that is required
to establish whether discrimination is made out.

The simple way to test whether conduct is, in principle, unlawful, is to consider
the appiication of express criteria, which do not require any inference to be
drawn as to the reason for treatment that results from their application.

36



242,

243,

244.

245,

246,

247.

248.

Case Number: 2200423/2010

Counsel accepted that were a criterion applied that those over 40 may not apply
for a job; this would constitute direct age discrimination. It was also accepted
that a criterion that wormen may not apply for a position would be direct sex
discrimination,

It was accepted by Mr Galbraith-Martin that if both criteria were applied; so that
women, and peopie over 40, cannot apply for a position: this would be both
direct age and direct sex discrimination. He accepted that is the case as all
women and all people over 40 would be excluded.

However, Mr Galbraith-Martin contends that were there a criterion that women
over 40 may not apply for a job, this would not be unlawful, because it wouid be
combined discrimination. His reasoning is that not all women are precluded
from applying, and not all persons over 40 are pracluded from applying. Women
under 40 can apply; and men over 40 can apply.

When analysed in this way, the resuit seems surprising. When this was put to
Mr Galbraith-Martin, he contended that the operation of the law does, on
occasions, give rise to surprising results. Be that as it may, we congider that the
analysis is flawed. It is flawed for this reason — the prescribed reason need not
be the sole reason, or even the principal reason, why a person suffers
detrimental freatment. Part of the reason that a woman over 40 is preciuded
from applying for the job, in the above example, is the fact that she is a woman.
Angther part of the reason is that she is over 40. Both of them are significant
elements of the reason that she suffers the detriment. In such circumstances,
we consider it is clear that the woman is subjact to both sex and age
discrimination.

The way that this can be fitted with the comparative exercise set out in the
legisiation is that a woman over 40 can compare her treatment fo a man over
40; by which exercise the sex discrimination element of the treatment is
established. Similarly, the woman over 40 can compare her treatment to
another person under 40, thereby establishing the age discrimination element.

Mr Galbraith-Martin urged on us at the outset that these are statutes that are
concerned with rooting out discrimination. it would be extremely surpriging
should that fail because the discrimination is combined.

The pasition is more difficult when dealing with claims in which it is necessary to
determine the reason why freatment was afforded which was not based on the
application of criteria that were expressly, or inherently, discriminatory. This
raises real difficulties in the analysis of evidence, that we consider, on a proper
analysis, was where the EAT and Court of Appeal considered that the tribunal
fell into error in Bahl. The error was not as to the possibility of there being
combined discrimination, which was not expressly considered in the case; but of
analysis of the evidence which requires a conclusion that age and/or sex were
significant factors in the decision that was made before liability can be
established. It is not sufficient to conclude that the evidence does not support a

37



249,

250,

251,

262,

Case Number: 2200423/2010

finding of either sex or age discrimination, but that it must be one or the other, or
both. :

It is of significance there are four possible forms of unlawful discrimination where
both age and gender may be factors in a dacision. The decision might be based
on age alone; it might be based on sex alone; it might be based on both age and
sex; or it could be based on age and sex in combination. The importance of
identifying these four possibiiities is so that we can properly analyse the
evidence to decide which, if any, of them it is. That requires a more subtie
analysis than merely concluding that age and gender may be factors. We have
to decide whether age or sex is a factor in the decision singly, whether both are
factors, or whether they are factors in combination. We need to have that in
mind to analyse the primary facts and draw inferences from them.

When dealing with complaints of victimisation we are also considering the
reason for the treatment, Was it doing the protected act? namely, for the
purpose of this claim, complaining of treatment that would amount fo a breach of
the relevant anti-discrimination provisions?

The time limits for claims of sex and age discrimination are three months. In
certain circumstances treatment may constitute a continuing act, There may be
a continuing state of affairs under which decisions are taken from time to time:
see Hendricks v Commissioner of Police for the Metropolis [2003] IRLR 96.

Where a complaint is out of time it may, nonetheless, be considered where the
Tribunal decides that it is just and equitable to do so. Factors for consideration
in that exercise were considered in BBC v Keeble [1997] IRLR 336, para 8, as
follows:

The EAT remitted the case for rehearing, directing that the issue of
whether it was just and equitable to extend time should be decided on the
basis of the circumstances of each individual case after hearing evidence.
The EAT also advised that the industrial tribunal should adopt as a
checklist the factors mentioned in s.33 of the Limitation Act 1980. That
section provides a broad discretion for the Court to extend the limitation
period of three years in cases of personal injury and death. It requires the
court to consider the prejudice which each party would suffer as the result
of the decision to be made and also to have regard to all the
circumstances of the case and in particular, inter alia, to

(a) the length of and reasons for the delay;
(b) the extent to which the cogency of the evidence is likely to be affected
by the delay
(¢) the extent to which the party sued had cooperated with any requests

- for information; :
(d) the prompiness with which the plaintiff acted onee he or she knew of
the facts giving rise to the cause of action; ‘

38



253.

254,

2585,

256.

257.

Case Number: 2200423/2010

(e) the steps taken by the plaintiff to obtain appropriate professional
advice once he or she knew of the possibility of taking action.

The decision of the EAT was not appealed: nor has it been suggested to
us that the guidance given in respect of the consideration of the factors
mentioned in 5.33 was erroneous.”

The relevant factors were put rather more broadly by the Court of Appeal in
Robertson v Bexley Community Centre [2003] in which it was held that the
tribunal has a wide discretion in determining whether it is just and equitable to
extend time and is entitled to consider anything that it considers relevant.
Howaever, the Court of Appeal remindad tribunals that time limits are exercised
strictly in Employment Tribunals and that extension of time is the exception
rather than the rule.

Further factual determinations, analysis and application of the law to
determine the issues

The central question in this case is why the decision was taken that the Claimant
would no longer be a presenter of Countryfile. That necessarily involved us
considering by whom the decision was taken, when the decision was taken and
on what basis. One might have expected that the when and by whom questions
would be easy to answer, That was not the case. In his statement Mr Thorman
stated at paragraph 20: :

“l should explain here that Jay and t did not specifically discuss Miriam.
However, in deciding which presenters to use, | had to consider the
specific criteria that Jay had emphasised”

This piaces him as the decision maker: making the degision on the basis of
criteria set by Ms Hunt. However, despite suggesting there had been no
discussion about the Claimant, in his oral evidence he said that Ms Hunt had felt
that the Claimant was more of a radio presenter. When asked how he knew this
if there had been no discussion, he shifted his position and gradually, during the
course of his evidence, became more adamant that the decision had, in fact,
been taken by Ms Hunt. His final position was that it was a determination made
in & “one sentence conversation” him asking, after a discussion about the main
presanters, “what about the others?” and being told “they're radio, no”.

Ms Hunt denied that she made the decision. Her position was that she and Mr
Thorman agreed criteria which she left him to apply.

The concept of the application of criteria is one that gradually developed in the
course of the proceedings. In the response to the questionnaire it was stated
(pB74): .

it was considered that the future success of Countryfile on a Sunday
evening would require the programme to reach out 1o its likely new

39



258.

259,

260.

Case Number: 2200423/2010

audience, a broadening of the programme’s content while also
maintaining its integrity and the use of a presentation team which was
credible in terms of its knowledge of issues affecting rural life, as had
been the case for the Sunday morning programme. The new broadcast
time also provided an opportunity to broaden the mix of presenters from
that previously engaged for the Sunday morning programme.

The Complainant was not engaged as part of the new presenting team
because other than her previous experience on Countryfile on a Sunday
morning, most of her experience had been on radio rather than television.
For this reason it was felt that she would not be sufficiently well known to
the likely BBC 1 audience on a Sunday evening.

At this stage there was no direct reference to the devising and application of
specific criteria to all of the existing presenters,

In the Response to the Claim Form the matter was pleaded at paragraph 15, as
follows (p23):

“Changes to the presenting team were motivated by legitimate
commissioning factors which were applied to all members of the
Countryfile presenting team without reference to age and/or sex.”

At that stage the legitimate commissioning factors were not elaborated. They
were set out in Additional Information, as six factors;

“(i) Each presenter needed to have a demonstrable network television
profile which meant that they would be more familiar to a primetime
television audience;

(if) Each presenter needed to have a track record as a television
presenter rather than solely as a reporter (as they needed to be engaging
and compelling story tellers);

(iii) Each presenter needed to have an affinity with and/or relevance to the
audisnce for the programme. The Respondent was looking for
presenters with some actual or perceived (by the audience) affiliation,
knowledge, experience, interest or empathy with the countryside and/or
rural issues (this was felt to be more important for the two main
presenters of the show than the other members of the team);

(iv) A wish to create a balanced and diverse prasenting ieam;
(v) Presenters who were able to confirm availability; and

(vi) A wish for John Craven to still be able to highlight and report on rural
issues within the prograrmme (only applied to John Craven).”

40



261.

262.

263.

264.

265,

266.

Case Number: 2200423/2010

Mr Thorman dealt with critaria at paragraph 17 of his witness statement,
suggesting that three were applied, as they required individuals who were:

(i) experienced as television prasenters, rather than reporters, who
would be engaging and compelling story tellers;

(i) presenters who had a strong audience profile meaning that they
would be well known to audiences at that time of day, and

(i)  presenters who, where possible, had a connection to the
countryside or rural issues. This was more important for two main
presenters of the show than the other members of the team,

He went on to state there was a need to reflect the diversity of the audience.

His version of the criteria were set out rather differently to those in the Additional
Information, although, undar cross-examination, he stated that the criteria in the
Additional Information were those that were applied.

Ms Hunt, when cross-examined, was adamant that criteria had been set. She
suggested that they only appeared complex when set out in legal pleadings;
they had been straightforward; namely, that the presenters required network
profile that would make them familiar to peak-time audiences, an ability to
present shows in an immersive manner and a knowledge of rural affairs.

There is no documentation, whatsoever, of this decision making process. There
are no exchanges of e-mails, no record of the criteria and no record of any of the
telephone discussions or meetings. There is no record of the assessment of the
presenters against the criteria. Both Ms Hunt and Mr Thorman offered the
complacent explanation that this is just the way things are done in the media
world. There was also reference to “creative conversations” which were stated
to be “highly subjective”.

We bear in mind that the lack of documentation and failure to apply a formal
procedure does not, of itself, evidence discrimination. The role of the Tribunal is
not to punish the BBC for the way in which it makes such decisions and for its
failure to adopt any formal procedures. However, that failure makes it much
more difficult for the Respondent to explain the decisions and to state with clarity
the grounds upon which the decisions were taken.

On consideration of the totality of the evidenca we do not accept that criteria
were devised and adopted as suggested by the Respondent. Although there
were general discussions about preferred characteristics of presenters, and a
wish to include some who were better krnown, there was no establishment of
explicit criteria that Mr Thorman was required to apply. There is no reference to
such criterion in his subsequent correspondence. He did not teli Ms Bogan that
he had applied such criteria. He did not tell those who were “not going forward
with the programme” that he had applied such criteria. He toid the Claimant that
the presenting line up was to be “refreshed”.

41



267.

268.

269.

270.

271.

272.

Case Number: 2200423/2010

Mr Galbraith-Martin placed emphasis, in his oral submissions, on the argument
that if Mr Thorman was right, and that the only discussion that had taken place
about the Claimant was a reference to her experience being in radio, this was
shorthand for her lacking primetime experience and, though lacking in formal
procedure, this was a decision that evinced no discrimination.

What we have to do is look with care at the surrounding evidence and form our
best view of how these decisions were taken, We consider that the relevant
decisions were taken during the conversations between Mr Thorman and Ms
Hunt, by telephone and at a meeting in London in Summer 2008. It was quickly
established that Mr Craven would be remain on Countryfile. He had been
established with the programme since its inception and was an extremnely well
known presenter. Subject to his agreement, he was certain to remain as one of
tha new team. Mr Henson was to remain as he has a farm that would allow a
section of the programme to be based on his farm. 1t was also decided that
there should be two principal presentars who must have a high profile in
primetime television; these siots were subsequentiy filled by Julia Bradbury and
Matt Baker.

The Claimant acceptad in her oral evidence that she did not seek fo compare
herself with those individuals. Her comparison was with what one might call,
hopefully not pejoratively, the second tier presenters; who wouid not present on
every programme, but would be faces of Countryfile. Ms Strachan was in a
unigue position as her lack of availability meant that she was not a realistic
prospect to remain with the program and to be one of its faces. Mr FFogle was
proposed to move to Country Tracks. Mr Heap was not to remain as a regular
presenter, but to be used occasionally, possibly filling in for Mr Craven.

The Claimant, Ms Smith and Ms Morris were dismissed almost entirely out of
hand. While we accept that Ms Hunt may have referred to them being “in radic”
we do not accept that constitutes, by itself, the decision. To an extent the lack of
consideration given to them largely resulted in the decision; if you were not one
of those who would be “moving forward" you would be “dropped”.

Ms Hunt and Mr Thorman gave the Claimant, Ms Smith and Ms Morris little
consideration, Mr Thorman, who knew them well, did nothing to argue for their
retention. However, Ms Hunt's suggestion that they were not mentioned at all is
inconsistent with her e-mails that show that she was aware that they were to be
dropped. She was unable to tell us when or how that information had been
imparted to her.

Mr Thorman gained the clear understanding in those conversations that the
Claimant, Ms Smith and Ms Morris would not be “moving forward”. He also
came away with the impression that at least some of the new faces would need
to be “diverse”, which he took to mean from an ethnic minority. He also
understood that the presenters needed to be refreshed, from which he
understood it should be rejuvenated. He was particularly looking for younger
presenters from ethnic minorities, The amphasis on those from an ethnic

42



273,

274,

278,

276.

277.

Case Number: 2200423/2010

minority is reflected in Ms Bogan rasponse to Mr Thorman’s initial list in which
she referred to the “ethnic talent”,

This, we consider, is the key to the approach that was taken, The BBC wishes to
establish diversity in its presenters. It feels that its presenters should reflect the
audiences to which they broadcast, This is a commendable aim. However, the
law requires, save in very limited circumstances, equality of opportunity. There
are two main ways of seeking to achisve diversity. Diversity may be
established, or approached, without breaching the requirements of equality of
apporiunity, by applying clear and defined criteria equally to a pool of candidates
and picking candidates solely on the basis of merit. If that is done properly, in
groups that are farge enough for statistically relevant analysis, the individuals
appointed should reflect the diversity of the pooi of appropriately qualified
candidates, as skilis are spread throughout it. The fact that there may be under-
representation of particular groups within the pooi of appropriately qualified
candidates can currently only be addressed by limited lawful positive action, and
often arises from complex socio-economic factors, particutarly historic
discrimination, that the employer often is not in a position 10 address.

When looking at small groups the equal application of criteria, even to a
genuinely diverse pool of candidates, does not necessarily resuit in choice of
representatives of all groups, or prevent the apparent over representation of a
particular group, in those eventually selected. A statistical analysis to establish
whether real equality of opportunity is being achieved has to be over largsr
numbers to identify any particutar failings.

While there are many who feel that the approach of equality of opportunity has
failed to establish diversity in many organisations there is currently only limited
scope for positive action, although section 159 of the Equality Act, which is not
currently in force, would increase that $cope. The philosophical, political and
legal debates about the correct approach to equality and diversity are not for us.
Qur role is to apply the law as it currently stands.

An alternative method of seeking to establish diversity is by filling particular slots
with people chosen to represent particular groups so that there is, at least, a
degree of diversity, but without equality of opportunity. We have concluded that
this was the approach that was adopted in this case. That is clear from the fact
that Ms Bogan referred to “ethnic talent”, and to the fact, at a later stage, a trawl
was made for “female” presenters. One of the risks of this slot filling approach is
that it may not only involve untawful positive discrimination; but may
disadvantage particular groups who are not, on a particular oceasion,
considered to be important in creating apparent diversity.

Mr Thorman, when questioned on this mafter, considered that it was legitimate
to pick presenters with characteristics of those sections of the population that he
was seeking to attract to the programme, I[ndeed, he went on to accept that part
of the exercise that he understood he and Ms Hunt were undertaking was to try
and attract younger viewers to Countryiile, It follows that his understanding was
that the youth of presenters was a relevant factor,

43



278.

279.

280.

281,

282.

283,

Case Number: 2200423/2010

Ms Hunt was adamant that this was not the case. The minutes of a meeting of
the Audience Council for Engiand were produced partway through Ms Hunt's
evidence. She had to ba recalled 10 deal with it. She made a number of points
about the generai viewership of BBC1. She referred, when considering how
BBC1 could remain the premier TV Chanel in Britain (p191U), to:

“Part of that mission was to make BBC One fee! contemporary and
connected to the widest audience, and given that the average age of the
BBC Ona viewer was 52, this needed to be addressed for the longer
term”,

She referred later to the issua of building younger audiences and a strategy to
engage younger peopie through entertainment, She said this wouid not be a
case of BBC1 “dumbing down” but rather communicating to younger viewers.
She referred to her wish to establish diverse production and presentation teams.
She noted:

“The habit was to have three or four men of a certain age who were
authority figures, so there was a need to look at presenters as with
Watchdog, and to bring back oider women as with Anne Robinson”

This was a matter that she returned to in detait in her evidence, stating that she
appreciated that there ig under-representation of older women within the BBC,
particularly as authority figures. She believes that steps should be taken to
address this by appointrent of presenters, such as Anne Robinson, to particular
roles.

She referred in the speech to the judging panel for Strictly Come Dancing, and
the fact that she had to act in the best interest of the show to ensure that the
brand was rejuvenated to stay fresh.

The following is recorded in the minutes of the meeting:

"A member raised the issue of keeping the heartland audience of older
viewers, reflecting that we are in an aging society and particularly an
aging female society. Jay was mindful of the heartiand audience and
proud to have content such as Antiques Road Show on the channe! but
there was a danger of over catering to those audiences; she was taking
gentle steps to bring in younger audiences as well”

In a more detailed note of the meeting (p191AA) it was recorded that Ms Hunt
had referred to the average BBC1 viewer being 52 and need to tackie younger
audiences. The following was recorded in respect of Countryfile:

“Countryfile — now has black reporter,

Asian journo, John C stays as need older mals.

44



284,

285,

286,

287.

288.

289.

290.

Case Number: 2200423/2010

Need to be drastic — the channel has to connect with all our audience.
Need to have genuine understanding of country issues.
Otherwise in danger of not looking like the country we live in”

Later on it was recorded:

“But in next few months some things announced which may look mean, but
she needs to achieve ‘social engineering’ to re-gear the channel”

The term social engineering underlines the approach that was taken; namely,
finding presenters to reflect particular aspects of diversity to fit specific slots.
She later referred to:

“brands need rejuvenating to stay fresh”.

When asked about the risk of losing the heartland audience, Ms Hunt was
recorded saying that the demographic of Countryfile is older (p191FF):

“If doing in a zealot way we would drop C/File as it doesn't attract younger
audience.”

Reference was then made to Antiques Road Show and it was stated:

*Mindful need to get them on board. Proud to have this content on the
channel but in danger of over catering to that audience so taking steps to
make gentle changes to bring in younger audiences”

Mr Hunt suggested that this was a general reference to programmes on BBC1
and that it would be “insane” to try and atiract a young audience to Countryfile,
which is the epitome of a programme made for its “heartland” audience. While
we accept that there was no prospect of a major shift in the age profile of the
audience for Countryfile, we consider that Ms Hunt was referring to making
gentle changes to bring some younger viewers to BEC1 programmes generally,
including Countryfile.

We conclude that Mr Thorman came away from his discussions and meeting
with Ms Hunt with the clear understanding that he was to look for new ethnically
diverse younger talent to replace the Claimant, Ms Smith and Ms Morris as
second tier presenters, which would refresh and rejuvenate the programme.

Both representatives stressed that we shouid use comparators as a way to test
our findings, rather than as the central basis of analysis. !t might be arguad that
the retention of Mr Craven suggested that age was not a factor. However, as
set out above, we consider his position was quite different to that of the other

45



291.

292,

293.

294,

295,

Case Number: 2200423/2010

presenters. The general age profile of the programme became considerably
younger when the new presenters were appointed, particularly for the second
tier group for which the Claimant might have been considered. The new second

in the decision not to-consider the Claimant, her age. We contrast the treatment
of the Claimant (51), Chariotte Smith (44) and Juliette Morrig (43) with the new
Second tier presenters Jules Hudson (38), Katie Knapman (36) and James
Wong (26). If the Claimant had been 10 to 15 years younger she wouid have
been given proper consideration to remain as a presenter of Countryfile,

The discrimination was not justified. The wish to appeal to a primatime
audience, including younger viewers, is a legitimate aim, However, we do not
accept that is has been established that choosing younger presenters is
required to appeal to such an audience. It is not a means of achieving that aim.
Even if it was a means of achieving that aim, it would not be proportionate to do
away with older presenters simply to pander the assumed prejudice of some
younger viewears.

particuiar news broadcast, in which this issue has been to the fore, in that it has
been pointed out that women newscasters have generally been removed at a
much younger age than their male counterpants. In such a case it would be the

There are a number of incidents that the Claimant referred to in her witness
statement to support the suggestion that her gender in combination with her age
was a factor, although we note that they did not appear in the closing
submissions put forward on her behalf.

a comment of the concerns that many had about high definition television, More
importantly, she was not involved in the decision that the Claimant would leave
Countryfile.

46



296.

297.

298.

299,

300.

301.

Case Number: 2200423/2010

The Claimant also stated that, when talking to Ms Pyne about her concerns
about a future in the media, she suggested “its time for botox”. Again this was
from a relatively junior colleague, who was a friend of the Claimant, and
reflected a concern that television presenters have about aging. However, Ms
Pyne was not involved in the decisions that were taken about the presenters for
Countryfile.

Ms Smith referred to a conversation with another colleague in which it had been
suggested that she might not pass the prime time test of being young and pretty
enough. Again this was another junior colleague who was not involved in the
decision.

What these comments reflect is that there is a general concern as to the
disadvantages that are suffered by older women in the media as a result of
combined discrimination. While these comments give an insight into the
particular problems that older women feel they face in television generally, we
have 10 analyse this particular decision.

We do accept that Ms Hunt has genuine concerns about the lack of older
women in telavision, particularly in authority roles. If John Craven had been
fermale she might have been Ms Hunt's ideal person for the “elder statesman
role” on Countryfile. However, that does not preclude the inclusion of youth as a
factor for the second tier presenters in an attempt to-attract some younger
viewers and to rejuvenate the show.

While we conclude that age was a factor in the final choice of presenters, we do
not accept that this particular decision involved combined age and sex
discrimination or sex discrimination in addition to age discrimination. In the end,
we test this by asking ourselves whether the Claimant would have been retained
had she baen a man, of the same age, with the same skill set, being considered
for one of the second tier presenter roles. We do not consider she wouid as the
element of comparative youth required for the second tier presenters would
have been missing. That is why we conclude that the decision that the Claimant
should no longer be a presenter on Countryfile was an act of age discrimination
alone.

Mr Thorman was extremely troubled by the allegations of discrimination made
by Ciaimant. We first considered the position in respect of Countryfile
Magazine. In the immediate aftermath of the Claimant leaving Countryfile, Ms
Hargreaves was very keen that the Glaimant should continue to be involved.
She was offered and accepted a role to write a book review. Mr Scott also
appeared, initially, to be interested in retaining her. He suggested that she
should write an article on the future of the National Parks. However, thereafter
he failed to respond to the Claimant's e-mails, her voicemail or the e-mail sent to
Ms Hargreaves. This was quite out of character with the way in which he had
treated the Claimant previously. During cross examination he repeatedly said
words to the effect that “| am sorry, it was wrong of me | was overworked”. But
he could not provide any persuasive explanation as to why there were 50 many
failures to respond. One or two might result form overwork. However, we did not

47



302

303,

304,

305.

Case Number: 2200423/2010

find it credible that he would have failed to respond at all without some
underlying reason. In the response to the questionnaire it was suggested that
as he had decided that the article was not to be commissioned he did not
respond fo the Claimant. That does not fit with the polite treatment that the
Claimant had received from Mr Scott in the past. More fundamentally, having
suggested that the Claimant write a feature on the future of the National Parks
over the next 50 years, he changed his mind. He was not abla to give a
plausible explanation why he did so. He suggested that he decided that the
Magazine’s readers might not be interested in the subject. We find this
implausible. The readers of Countryfile Magazine, or any other magazine about
the natural world, would surely be very interested in what the future holds for
Britain's National Parks. In addition, neither Mr Scott nor Ms Hargreaves ever
contacted the Claimant again to suggest any alternative articles.

In the circumstances we conclude that Mr Scoft must have been told, or inferred,
that he was no longer to use the Claimant. We conclude that this must have
come directly, or indirectly, from Mr Thorman, and resuited from his annoyance
as 10 the allegations that the Claimant was making. We find that the decision not
to use the Claimant on Countryfile Magazine any further was an act of
victimisation.

In relation to Costing the Earth, we consider that the decision to offer the
Claimant the programme on the Environment Cast of Aging was deliberate. We
do not accept that there had been a failure to anticipate that this might be
antagonising in circumstances in which she was complaining of age and sex
discrirination. This is corroborated by the fact that Ms Ayer suggested that she
was so stressed after the initial brief conversation on 11 March 2009, when she
only had a chance to raise the title of the programme before the Claimant's
phone cut out, that she had a falling out with her husband and children. This
suggests that merely raising the subject was stressful for Ms Ayer.

While Mr Galbraith-Martin is correct in his submission that a form of quasi-
constructive dismissal is not specifically relied upon by the Claimant, what is
relied upon is the fact she was only offered the Environmental Cost of Aging and
not offered any further Costing the Earth programmes; there was only the
possibility of one other, We note the e-mail exchanges between Ms Ayre and Mr
Poyntz-Roberts and what can only be described as mildly disguised elation that
the Claimant was no long